De vraag aan iedereen is meer ondertussen weten jullie wel waar je het over hebben.
want Lore friendly kan nog steeds niet mogen.
ik zal het kort proberen uit te leggen:
Lore friendly betekent dat iets past binnen de bestaande wereld of het verhaal (de "lore") van een game, film, boek, of ander fictief universum. Het houdt in dat een toevoeging, zoals een personage, object, of gebeurtenis, goed aansluit bij de stijl, achtergrond, en regels van die wereld, zonder dat het onnatuurlijk of ongepast aanvoelt.
Voorbeelden van lore friendly
- In GTA 5 (FiveM):
- Een high-end lab dat er modern en futuristisch uitziet, maar nog steeds past in de sfeer van Los Santos.
- Auto's, kleding of wapens die logisch zijn voor de tijdsperiode en het thema van het spel.
- Personages die reageren volgens de normen en gewoonten van de wereld.
- In Fantasy Games (zoals Skyrim):
- Een wapen of magisch item dat eruitziet alsof het gemaakt had kunnen worden door een van de in-game rassen.
- Een quest die aansluit bij de thema’s van de wereld, zoals ridderlijkheid of strijd tegen draken.
Hoe pas je dit toe?
Bij het ontwerpen van iets, vraag jezelf af:
- Zou dit in de game of wereld kunnen bestaan zonder op te vallen als "anders"?
- Heeft het een achtergrondverhaal dat past bij de rest van de wereld?
- Wordt de sfeer of toon van de wereld gerespecteerd?
Als je bijvoorbeeld in je FiveM-project een nieuw item of systeem toevoegt, kun je ervoor zorgen dat het iets is wat plausibel zou zijn in de wereld van GTA. Bijvoorbeeld: een "cooler" in een high-end lab past bij de technische vibe van een geheim productieproces. Een laserkanon dat uit een andere dimensie komt, zou daarentegen minder lore friendly zijn.
DUS PAS OP. ER IS NOG EEN COPYRIGHT!!!!
Het verband tussen
lore friendly en
niet copyright-geschonden zit in het creatieve proces en de herkomst van de content. Hoewel de twee concepten verschillend zijn, kunnen ze elkaar beïnvloeden, vooral wanneer je nieuwe content maakt voor een bestaande wereld zoals GTA 5 (FiveM).
1. Wat is het verschil?
- Lore friendly: Past binnen de wereld van het spel/universum (stijl, sfeer, verhaal). Het gaat erom dat iets logisch en geloofwaardig is binnen de context van die wereld.
- Geen copyright-schending: Zorgt ervoor dat je geen bestaande, beschermde ontwerpen, namen, of ideeën gebruikt die eigendom zijn van iemand anders. Dit draait om de juridische kant.
2. Hoe zijn ze gerelateerd?
Als je iets maakt dat lore friendly moet zijn, bestaat het risico dat je inspiratie haalt uit bestaande content die onder copyright valt, zoals specifieke namen, logo's, of ontwerpen. Dat kan leiden tot copyright-schending. Bijvoorbeeld:
- Een auto: Als je een echte Lamborghini namaakt en toevoegt aan GTA 5, kan dit een copyrightprobleem zijn, zelfs als het visueel in de wereld past.
- Een kledingmerk: Een shirt met een echt logo, zoals Nike, kan lore friendly lijken in GTA 5, maar alsnog copyright schenden.
3. Hoe voorkom je problemen?
Je kunt content maken die
lore friendly is én
geen copyright schendt door:
- Unieke ontwerpen te maken: Maak iets wat lijkt op bestaande stijl (zoals een sportauto in GTA), maar met een unieke naam, logo, en design.
- Gebruik van generieke namen en stijlen: Bijvoorbeeld, gebruik "Bravado" (een GTA-merk) in plaats van echte merken zoals Ford.
- Inspiratie halen uit de stijl, niet kopiëren: Neem elementen die typerend zijn voor de wereld (bijvoorbeeld het futuristische tech-thema van GTA), maar geef het je eigen draai.
- Gebruik van open source of rechtenvrije content: Zoek naar ontwerpen die vrij beschikbaar zijn, zoals Creative Commons-licenties.
Voorbeeld in jouw context (FiveM-projecten):
- Een cooler in je high-end lab kan lore friendly zijn als het futuristisch en minimalistisch ontworpen is, zodat het past bij de GTA-wereld. Maar noem het niet "Dyson Cooler" of gebruik een bestaand merk, want dat zou copyright kunnen schenden.
- Noem het bijvoorbeeld "Arctic NXG Cooler," waarbij je het design uniek maakt, maar het concept aansluit op de bestaande GTA-stijl. Zo vermijd je beide problemen.
Lore friendly betekent dus dat het ontwerp geloofwaardig is, terwijl geen copyright-schending betekent dat je origineel moet zijn!
Dus De autos in deze Pack zijn Lore Friendly dat is zeker waar. maar zijn ook Copyright to the MAX
Om te Beginnen Politie Striping / Kleding / Logos. mag allemaal niet gebruikt worden. ook al zou je de logos weg halen mag de striping nog niet.
verder Debadge van een Auto en een gta Logo er op zetten is niet voldoende. een auto moet er ongeveer 30% anders uit zien en nee dit is niet een kleur veranderen maar de vormgeving van een auto.
Ik heb in het laatste 6 maanden veel servers uit de lucht zien gaan van 10 spelers tot 500 spelers.
View attachment 17906
dit zijn de autos in de pack staan er nog meerdere in