-=Stripped Content=-
lore frienldy pack
what is this? are you even aware of what lore friendly means all it means is it is going with a gta theme doesnt mean anything about being debadged not sure why that guy asked about cars also why is this in general how did this even get posted?
explaination from
@Freedom here
[Dutch] In het laatste jaar hoor je steeds meer over lore friendly en copyright binnen de community. Veel mensen roepen: "Ik moet lore friendly content hebben!", maar dat is slechts de helft van het verhaal. Het echte risico ligt niet bij lore friendly, maar bij copyright.
[English] In the past year, there’s been a growing discussion about lore friendly and copyright within the community. Many people say, "I need lore friendly content!", but that’s only half the story. The real risk isn’t about being lore friendly—it’s about copyright.
Voorbeelden van lore friendly
In GTA 5 (FiveM):
Een high-end lab dat er modern en futuristisch uitziet, maar nog steeds past in de sfeer van Los Santos.
Auto's, kleding of wapens die logisch zijn voor de tijdsperiode en het thema van het spel.
Personages die reageren volgens de normen en gewoonten van de wereld.
In Fantasy Games (zoals Skyrim):
Een wapen of magisch item dat eruitziet alsof het gemaakt had kunnen worden door een van de in-game rassen.
Een quest die aansluit bij de thema’s van de wereld, zoals ridderlijkheid of strijd tegen draken.
Hoe pas je dit toe?
Bij het ontwerpen van iets, vraag jezelf af:
Zou dit in de game of wereld kunnen bestaan zonder op te vallen als "anders"?
Heeft het een achtergrondverhaal dat past bij de rest van de wereld?
Wordt de sfeer of toon van de wereld gerespecteerd?
Examples of Lore Friendly Content
In GTA 5 (FiveM):
A high-end lab that looks modern and futuristic but still fits the vibe of Los Santos.
Cars, clothing, or weapons that make sense for the time period and theme of the game.
Characters who behave according to the norms and customs of the in-game world.
In Fantasy Games (such as Skyrim):
A weapon or magical item that looks like it could have been crafted by one of the in-game races.
A quest that aligns with the world’s themes, such as chivalry or battling dragons.
How to Apply This?
When designing something, ask yourself the following questions:
Could this exist in the game or world without standing out as "out of place"?
Does it have a backstory that fits with the rest of the world?
Does it respect the atmosphere and tone of the world?
Lore Friendly Is Niet hetzelfde als Copyright.
Het verband tussen lore friendly en niet copyright-geschonden zit in het creatieve proces en de herkomst van de content. Hoewel de twee concepten verschillend zijn, kunnen ze elkaar beïnvloeden, vooral wanneer je nieuwe content maakt voor een bestaande wereld zoals GTA 5 (FiveM).
1.
Wat is het verschil?
Lore friendly: Past binnen de wereld van het spel/universum (stijl, sfeer, verhaal). Het gaat erom dat iets logisch en geloofwaardig is binnen de context van die wereld.
Geen copyright-schending: Zorgt ervoor dat je geen bestaande, beschermde ontwerpen, namen, of ideeën gebruikt die eigendom zijn van iemand anders. Dit draait om de juridische kant.
2.
Hoe zijn ze gerelateerd?
Als je iets maakt dat lore friendly moet zijn, bestaat het risico dat je inspiratie haalt uit bestaande content die onder copyright valt, zoals specifieke namen, logo's, of ontwerpen. Dat kan leiden tot copyright-schending. Bijvoorbeeld:
Een auto: Als je een echte Lamborghini namaakt en toevoegt aan GTA 5, kan dit een copyrightprobleem zijn, zelfs als het visueel in de wereld past.
Een kledingmerk: Een shirt met een echt logo, zoals Nike, kan lore friendly lijken in GTA 5, maar alsnog copyright schenden.
3. Hoe voorkom je problemen?
Je kunt content maken die lore friendly is én geen copyright schendt door:
Unieke ontwerpen te maken: Maak iets wat lijkt op bestaande stijl (zoals een sportauto in GTA), maar met een unieke naam, logo, en design.
Gebruik van generieke namen en stijlen: Bijvoorbeeld, gebruik "Bravado" (een GTA-merk) in plaats van echte merken zoals Ford.
Inspiratie halen uit de stijl, niet kopiëren: Neem elementen die typerend zijn voor de wereld (bijvoorbeeld het futuristische tech-thema van GTA), maar geef het je eigen draai.
Gebruik van open source of rechtenvrije content: Zoek naar ontwerpen die vrij beschikbaar zijn, zoals Creative Commons-licenties.
Voorbeeld in jouw context (FiveM-projecten):
Een cooler in je high-end lab kan lore friendly zijn als het futuristisch en minimalistisch ontworpen is, zodat het past bij de GTA-wereld. Maar noem het niet "Dyson Cooler" of gebruik een bestaand merk, want dat zou copyright kunnen schenden.
Noem het bijvoorbeeld "Arctic NXG Cooler," waarbij je het design uniek maakt, maar het concept aansluit op de bestaande GTA-stijl. Zo vermijd je beide problemen.
Lore friendly betekent dus dat het ontwerp geloofwaardig is, terwijl geen copyright-schending betekent dat je origineel moet zijn!
Lore Friendly Is Not the Same as Copyright.
1. What is the difference?
Lore friendly: Refers to something that fits within the world or universe of a game/story (style, atmosphere, narrative). It ensures that additions feel natural and believable within the existing context.
No copyright infringement: Ensures that you do not use existing, protected designs, names, or ideas that belong to someone else. This is about the legal aspect.
2. How are they related?
When creating something that needs to be lore friendly, you may inadvertently take inspiration from existing copyrighted content, such as specific names, logos, or designs. This can lead to copyright infringement. For example:
A car: Recreating a real Lamborghini and adding it to GTA 5 could pose a copyright issue, even if it visually fits within the game world.
A clothing brand: A shirt featuring a real logo, like Nike, might seem lore friendly in GTA 5 but would still violate copyright laws.
3. How to avoid problems?
You can create content that is both lore friendly and does not infringe copyright by:
Designing unique creations: Make something that resembles the style (e.g., a sports car in GTA) but with a unique name, logo, and design.
Using generic names and styles: For example, use "Bravado" (a GTA brand) instead of real-world brands like Ford.
Drawing inspiration, not copying: Take elements characteristic of the world (e.g., GTA's futuristic tech vibe), but give them your own twist.
Using open-source or royalty-free content: Look for designs available under Creative Commons or similar licenses.
Example in your context (FiveM projects):
A cooler for your high-end lab can be lore friendly if it looks futuristic and minimalist, matching the GTA world's aesthetic. However, calling it a "Dyson Cooler" or using an existing brand would infringe on copyright.
Instead, name it something like "Arctic NXG Cooler" with a unique design. This makes it lore friendly (believable in GTA's world) and avoids any legal issues.
Summary
Lore friendly ensures the design fits naturally within the game world,
while avoiding copyright infringement means ensuring originality.
Both can coexist by carefully designing unique, inspired, but not copied content.